Frank van Hove

Frank van Hove is Opzichter Reiniging bij gemeente Goes. In zijn dagelijks werk plant hij onder meer de routes die de vuilniswagens rijden en overziet hij de totale afvalinzameling in gemeente Goes.

Frank van Hove

Opzichter Reiniging Frank van Hove aan het werk achter zijn bureau

Hoe ziet de dagelijks afvalinzameling eruit in gemeente Goes?

“Om 7.00 uur starten onze chauffeurs met hun afvalroute. Wij hebben twee achterladers met ieder één belader en twee zijladers. De zijladers hebben geen beladers nodig, deze laden met behulp van een grijparm.

Iedere huisvuilauto heeft zijn eigen afvalroute in de gemeente Goes. In de oneven weken halen wij het GFT-afval op en in de even weken het restafval. De kliko’s voor het restafval hebben een tag die elke lediging registreert. We hebben in de gemeente Goes het diftarsysteem waarmee je betaalt per lediging. Het is daarom belangrijk dat de tag goed op de container zit, want kliko’s met beschadigde tag of zonder tag worden niet geleegd. De boordcomputer in de huisvuilauto’s blokkeert de lediging hiervan.

De gemeente Goes haalt ook PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons) op. Dit gaat in openbare ondergrondse en bovengrondse verzamelcontainers. Deze legen we met een huisvuilauto die hier speciaal voor gemaakt is. We zamelen het PMD-afval 6 dagen in de week in omdat er veel PMD in de gemeente Goes wordt aangeboden.

Er staan bij hoogbouw ook een aantal ondergrondse containers voor restafval. Bewoners in de hoogbouw hebben vaak geen plaats voor kliko’s. Deze route wordt drie keer per week gereden. Deze containers kunnen alleen gebruikt worden met de daarvoor bestemde afvalpas.

Wat doet een Opzichter Reiniging?

Voordat de chauffeurs beginnen aan hun route, geef ik wijzigingen of extra te legen kliko’s aan ze door. Als de chauffeurs op weg zijn, check ik het systeem dat aangeeft of er storingen zijn in de ondergrondse of bovengrondse containers. Storingen geef ik door aan medewerkers van de buitendienst. Zij gaan dan eerst de storingen verhelpen zodat er weer afval in de containers kan. Wij proberen zo snel mogelijk de storing te verhelpen. In de praktijk komt het toch helaas voor dat afval naast de verzamelcontainer wordt geplaatst, wat veel overlast geeft. Bovendien is het naast plaatsen van afval strafbaar en worden er regelmatig boetes uitgedeeld.

Verder beantwoord ik e-mails en bel met inwoners als dit nodig is. Ik heb onder meer overleg met projectleiders over het plaatsen van verzamelcontainers of het aanwijzen van aanbiedplaatsen in nieuwbouwwijken. Ook verzorg ik het inplannen van onderhoud en reparaties van voertuigen, de aankoop van machines en voertuigen en in de wintermaanden maak ik de planning voor de strooidienst.

Welke afvalstromen zamelt de gemeente in en waarom worden die apart opgehaald?

In de gemeente Goes hebben we het diftarsysteem. De inwoner betaalt per keer dat hij restafval aanbiedt met een kliko of de afvalpas gebruikt bij de verzamelcontainer voor restafval.

Het streven is 100 kilo restafval per persoon per jaar. Door het goed scheiden van afval gaat de hoeveelheid restafval naar beneden en houden we de kosten voor het afvoeren en verbranden van restafval zo laag mogelijk. Die kosten moeten door alle inwoners van de gemeente Goes betaald worden door middel van de afvalstoffenheffing.

We zamelen daarom GFT en papier apart in. Daarnaast kan men het PMD-afval wegbrengen naar één van de verzamelcontainers. Bij de supermarkten staan ook nog verzamelcontainers voor glas en kleding.

Waarom is goed afval scheiden belangrijk?

Het goed scheiden van afval is belangrijk om de stortkosten zo laag mogelijk te houden. Als er ander afval in bijvoorbeeld het PMD gegooid wordt, dan is het PMD niet goed recyclebaar en de kans groot dat de partij afgekeurd wordt. Dit betekent dus meer stort- en verbrandingskosten.

Welke bijzonderheden kom jij tegen in je dagelijks werk?

Ik zie helaas met enige regelmaat dat afval naast de verzamelcontainers wordt gezet. Met als gevolg dat het aangevreten wordt door meeuwen en ander ongedierte. Dit proberen wij wel tot een minimum te beperken maar dat gaat niet altijd goed. Ook huisraad dat niet in de kliko hoort of past wordt soms op straat of bij de groene prullenbakken gezet. Dit zijn prullenbakken voor hondenpoep of klein zwerfafval en dus niet voor ander afval. Er wordt eigenlijk maar vanuit gegaan dat de gemeente dit opruimt.

Wat onze chauffeurs ook tegenkomen is het niet goed aanbieden van de kliko. De containers staan soms verkeerd opgesteld of met te weinig tussenruimte. Op het deksel zit een sticker met pijlen hoe de kliko aan te bieden. Staat deze niet goed, dan kan de kliko niet geledigd worden. Het afval valt dan op straat of de kliko kan niet opgepakt worden.

Wij proberen wel in overleg met de bewoners om dezelfde dag nog een keer langs te komen. Kan dat niet, dan komen we een andere dag terug.

Welke tips heb jij voor de Goesenaren?

Onze chauffeurs zien vaak via hun camera dat er nog veel afval beter gescheiden kan worden. Denk aan papier, glas, PMD en etensresten. Kijk op de site van de gemeente Goes voor tips voor het goed scheiden van afval. Dan hoef je minder vaak restafval aan te bieden.

Als je genoeg ruimte hebt zou je een kleine vuilnisbak kunnen gebruiken voor het PMD. Dit scheelt al heel veel in het restafval.

En let bij het aanbieden van de kliko goed op de sticker met pijlen bovenop het deksel.